سألت إمرأة (تبلغ عمرها 45 سنة) 13 April, 2026
312 ابنى عمره 20 سنة مريض اكتئاب رحت بيه لدكتور نفسى محققش نتيجة معاه مش عارفة اعمل ايه معاه وخائفة من العلاج النفسى عليه محتاجة نصيحة اعمل ايه
جربي دكتور تاني (مهم جدًا تغيروا لو مفيش ارتياح)
اسألي عن خطة علاج واضحة (دواء + جلسات)
لو حالته شديدة، ممكن تحتاج تقييم أدق أو متابعة مكثفة
اسألي عن خطة علاج واضحة (دواء + جلسات)
لو حالته شديدة، ممكن تحتاج تقييم أدق أو متابعة مكثفة
في حالات الاكتئاب العلاج بالادويه فقط غير مجدي
ويجب ان يتم عمل جلسات نفسيه لتغير الافكار والمعتقدات المسببه للاكتئاب
ويجب ان يتم عمل جلسات نفسيه لتغير الافكار والمعتقدات المسببه للاكتئاب
يا رب تكوني بخير وصحه وسلامه، اولا بحب اطمن حضرتك ان الاكتئاب بيتعالج زيه زي اي مرض، ثانيا كنت عايز اوضح لك نقطه انه علاج الاكتئاب بيتم اما عن طريق العلاج الدوائي اللي هو عباره عن ادويه بيحددها الطبيب النفسي للمريض وبيبدا المريض يتحسن، والطريقه الثانيه علاج الاكتئاب بيتم عن طريق الجلسات الكلاميه اللي بيعملها الاخصائي النفسي فلازم نحدد في الاول ايه درجه الاكتئاب الموجوده عند الشخص وبعد كده بيتحدد معاه الخطه العلاجيه وان شاء الله ابن حضرتك يكون في احسن حال
