نزل مني خيط اللولب خارج لبرا هل اسحبو بنفسي

[أسئلة طبية تخصص نساء وتوليد]

212 نزل مني خيط اللولب خارج لبرا هل اسحبو بنفسي

لا، ما تسحبيش اللولب بنفسك
لو لاحظتي إن خيط اللولب نازل لبرا أو أطول من الطبيعي:
ما تشديش ولا تسحبي الخيط علشان ما يحصلش نزيف أو تحرك للولب أو ألم شديد.
ده ممكن يكون معناه إن اللولب اتحرك من مكانه أو نزل شوية.
الصح تعمليه فورًا:
امتنعي عن الجماع لحد ما تكشفي.
راجعي دكتورة نسا أو طوارئ نساء في أقرب وقت.
هي اللي تقيم الوضع:
يا إمّا تثبّت اللولب
أو تشيله بطريقة آمنة
أو تركّب غيره لو لزم

أطباء في تخصص نساء وتوليد

المزيد من الاطباء تخصص نساء وتوليد