سألت إمرأة (تبلغ عمرها 37 سنة) 30 September, 2025
42 بنتي 6سنوات ديما بتعمل مشاكل مع اخواتها اللي اكبر منها واحد ف تانيه اعدادي وواحد ف تالته ابتدائي لدرجة مبئوش بيحبوها وديما يضربوها وهيا كمان بتشتمهم بس وصلت ل مرحله انها تصرخ وتصوت وانا مبئتش عارفه اتعامل معاها واقنعهم انها طفله بلاش يضربوها ويستحملوها لحد م تكبر وتفهم مفيش فايده اعمل ايه ارجو الرد
اهلا بحضرتك
بخصوص المشكله المطروحة واضح ان ف صعوبه ف التعامل مع البنت وأخواتها الاولاد نظرا اولا لاختلاف السن والنوع
هنا ف احتمالات كتير لعدم التفاهم اولا ...ممكن فرق العمر بينهم لانها اصغرهم ونوع مختلف بهتمامات مختلفه عنهم ف نتج صعوبه ف التفاهم
ثانيا ممكن تأثير البيىه المحيطه بالبنت من خلال تعامل الاب ودوره
وعلشان تقدرى تساعديها اكتر انصحك بحجز جلسات تعديل سلوك وهنعرف من خلالها المشكلات الاساسية ايه وندرس البيئة المحيطة بالطفل ونعمل برنامج تأهيل .. وشكرا لحضرتك
بخصوص المشكله المطروحة واضح ان ف صعوبه ف التعامل مع البنت وأخواتها الاولاد نظرا اولا لاختلاف السن والنوع
هنا ف احتمالات كتير لعدم التفاهم اولا ...ممكن فرق العمر بينهم لانها اصغرهم ونوع مختلف بهتمامات مختلفه عنهم ف نتج صعوبه ف التفاهم
ثانيا ممكن تأثير البيىه المحيطه بالبنت من خلال تعامل الاب ودوره
وعلشان تقدرى تساعديها اكتر انصحك بحجز جلسات تعديل سلوك وهنعرف من خلالها المشكلات الاساسية ايه وندرس البيئة المحيطة بالطفل ونعمل برنامج تأهيل .. وشكرا لحضرتك
