لو انا بعد فتره من القلق ابتديت اتخيل اني بنط من الشباك ...

[أسئلة طبية تخصص نفسي]

11 لو انا بعد فتره من القلق ابتديت اتخيل اني بنط من الشباك دون وعي حتي لو انا مش عايزه اعمل كده بس انا خايفه من اني اعمل كده بدون وعي اوقات بحس انها افكار عبيطه و اوقات فعلا بتخوفني لكن من امبارح و الفكره مخاوفاني جدا وحاسه اني بقيت تخفف من اي وجع هتعرضله كأني عايزه اعمل كده بس علشان ابطل تفكير حتي لو انا فعلا مش عايزه اعمل كده

اللي بيحصلك مش معناه إنك عايزة تؤذي نفسك، دي أفكار قهرية ناتجة عن القلق، وبتخوفك لأنها ضد رغبتك الحقيقية. وجودها مش خطر في حد ذاته، لكن مهم تتكلمي مع مختص نفسي يساعدك تتعاملي معاها صح قبل ما القلق يزيد. في كل مرة تجيكي الفكرة، خدي نفس عميق، وقولي لنفسك: هي فكرة مش نية، وهتعدي.بس بردو لازم تزوري مختص يساعدك في التخلص من الفكره دي لو معرفتيش توقفيها

أطباء في تخصص نفسي

المزيد من الاطباء تخصص نفسي