سألت فتاة (تبلغ عمرها 18 سنة) 29 October, 2025
11 لو انا بعد فتره من القلق ابتديت اتخيل اني بنط من الشباك دون وعي حتي لو انا مش عايزه اعمل كده بس انا خايفه من اني اعمل كده بدون وعي اوقات بحس انها افكار عبيطه و اوقات فعلا بتخوفني لكن من امبارح و الفكره مخاوفاني جدا وحاسه اني بقيت تخفف من اي وجع هتعرضله كأني عايزه اعمل كده بس علشان ابطل تفكير حتي لو انا فعلا مش عايزه اعمل كده
اللي بيحصلك مش معناه إنك عايزة تؤذي نفسك، دي أفكار قهرية ناتجة عن القلق، وبتخوفك لأنها ضد رغبتك الحقيقية. وجودها مش خطر في حد ذاته، لكن مهم تتكلمي مع مختص نفسي يساعدك تتعاملي معاها صح قبل ما القلق يزيد. في كل مرة تجيكي الفكرة، خدي نفس عميق، وقولي لنفسك: هي فكرة مش نية، وهتعدي.بس بردو لازم تزوري مختص يساعدك في التخلص من الفكره دي لو معرفتيش توقفيها
