سأل شاب (يبلغ عمره 23 سنة) 31 May, 2026
اسلام عليكم انا عندي مشكلة اني بنسا كتر اوي
وعدم تركيز مثل لو بتكلم مع حد فا بنسا الموضع الي كنت بتكلم فيه ولو مركز في حاجة بعملها اتركيز بيروح في حتا تنيا وعندي خمول وشعور بنعس حتا لو لسه صاحي فا ارجو الفاده وجزاكم الله خير
دكتور محمد معوض
507 19 النسيان في سن الشباب غالبًا يكون مرتبطًا بقلة النوم، التوتر، الإجهاد الذهني، أو نقص بعض الفيتامينات مثل B12 وفيتامين D أكثر من كونه مشكلة خطيرة. يُنصح بتنظيم النوم وتقليل التشتت، وإذا استمر الأمر يمكن عمل فحوصات عامة للاطمئنان.
نتمنى له الشفاء العاجل وراحة دائمة بإذن الله